Z cyklu „Poniedziałek z impetem” #6. Po poniedziałkowych wpisach dotyczących motywacji przychodzi czas na: Cel na cel. Niektórzy wrzesień postrzegają jako pewnego rodzaju granicę, nowy „nowy rok”, co ma związki z tym, iż kończy się sezon letni, a dorośli mający dzieci również „przestawiają się” na „tryb szkolny”. Wpis poświęcony ustalaniu celów staje się jak najbardziej zasadny. Wiadomo, że przed dryfowaniem w życiu szkolnym, uczelnianym, zawodowym uchroni wyznaczanie celów. Jednak, aby one miały szansę się ziścić, powinny być umiejętnie stawiane i osadzone w określonym czasie, mierzalne, a co za tym idzie łatwo dające się weryfikować. Co jeszcze istotne: liczy się tylko myślenie czarne na białym, czyli myślenie na papierze, zatem każdy cel i poszczególne kroki jego osiągania muszą być zanotowane. „Już sam fakt spisania własnych aspiracji zwiększa szanse na ich urzeczywistnienie. Pamiętaj, że nie da się trafić do celu, którego nie widać.” – twierdzi Brian Tracy w swojej książce „Bądź mądrzejszy” (s.61).
1 Wyznacz cel i określ go w czasie teraźniejszym, bez wykorzystania partykuły <nie>.
2 Dopisz datę realizacji.
3 Wynotuj czynniki i kroki, które przybliżą cię do celu.
4 Określ zadania, które należy wykonać priorytetowo, by zbliżyć się do realizacji celu.
5 Jeśli trzeba, przeanalizuj czynniki, które mogą ci utrudnić realizację celu.
6 Systematycznie dokonuj analizy procesu i myśl o swoim celu.
Brian Tracy mówi, że jesteśmy tym, o czym myślimy. Pozytywna fiksacja na pozytywnym celu jest jak najbardziej wskazana.
Jeśli kilka razy przećwiczysz proces stawiania celów, tym łatwiej będzie ci wyznaczać kolejne w różnych obszarach swojego życia.
Egzemplifikacja: Ponieważ przede wszystkim na CTS podnoszone są wątki edukacji i humanistyczne wartości, więc również przykład będzie z tego obszaru.
1 Co zrobiłam, co się ze mną stało? Przeczytałam „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego.
2 Do kiedy? Do poniedziałku, czyli do 30.08.2021 r.
3 Jakie czynności pomogą przybliżyć się do celu? Co muszę zrobić? Kupić książkę w księgarni; zaznaczyć kolorowymi kartkami poszczególne rozdziały; przygotować zeszyt do notatek i zapisywania wrażeń; posprzątać pokój.
4 Króre z kroków są priorytetowe? Wymienione w punkcie nr 3 już są wymienione w kolejności priorytetowej.
5 Jakie przeszkody i dystraktory mogą się pojawić? W sobotę wraz z rodziną wyjeżdżamy i na pewno to wydarzenie będzie bardzo absorbujące. Pokonać tę przeszkodę można np. będę czytać podczas podróży pociągiem.
6 Jak windykuję proces osiągania celu? Wieczorem każdego dnia zapisuję, na której stronie skończyłam czytanie i rozmyślam 15 minut o bohaterach i wydarzeniach z powieści, dokonując syntezy opowiedzianej przez Żeromskiego historii.
Powodzenia. EzCTS
PODZIEL SIĘ