Epigenetyka, plan, projekt.
Człowiek w epigenetycznym pędzie rozwija się znacznie szybciej niż zdołałaby mu to zapewnić sama  genetyka. Wpływ środowiska zewnętrznego na życie ludzkie jest bardzo duży. Poza tym projektujemy na otaczający świat swoje cechy, jesteśmy odbiciem sposobów zachowań innych ludzi. Dokładnie takie samo zjawisko zachodzi w dorosłym życiu jak w dzieciństwie (Dzieci chłoną niczym gąbka zachowania bliskich.), może tylko z różnicą, że jesteśmy, lub może raczej powinniśmy być, bardziej świadomi tych procesów, ich konsekwencji dla naszego rozwoju. Neurony lustrzane działają całe życie i dla procesu edukacji ma to niesamowite znaczenie. Szczególnie powinni zdawać sobie z tego sprawę rodzice, którzy wybierają dla swoich pociech opiekunki, nauczycieli, grupy rówieśnicze. Do piątego roku życia w niezwykłym tempie kształtuje się mózg człowieka. Ten proces trwa jeszcze przez następnych 15 lat. Kiedy w dorosłym życiu będziemy przeżywać wzloty, porażki, bunty, mniejsze i większe sukcesy, zawsze w zakresie wartości pozostają solidne fundamenty.

Nie da się skakać po szczytach gór.

Wyznaczając sobie cele, musimy wziąć pod uwagę, że nie da się skakać po szczytach i aby wejść na jeden, sprawdzić się w nowej (choć niekoniecznie innej) roli, z tego,  na którym jesteśmy musimy najpierw zejść. Co to oznacza dla procesu edukacji?

Wszystkie dzieci pod pewnymi względami rozwijają się tak samo, ale też osobliwie. Mają różną osobowość, zdolności, czasami momenty transformacji mentalnych z różnych względów i pod wpływem rozmaitych (też stresogennych) czynników mogą być bardzo gwałtowne, więc przede wszystkim należy osadzać proces edukacji w szerokim kontekście społecznym i uświadamiać, że nie można być perfekcyjnym we wszystkich dziedzinach, ale można starać się osiągnąć maksymalny dla siebie stan w wykonywanych czynnościach, zadaniach. Spotykając się z przyjaciółkami, jesteśmy najlepszymi przyjaciółkami, spędzając czas z dziećmi, jesteśmy najlepszymi mamami, ucząc się matematyki, jesteśmy najlepszymi uczącymi się matematyki na świecie itd.

Najmądrzejsze wybory, misterne plany nie uchronią nas od złego, ponieważ w życiu nie ma cudownych receptur, ale – jak mawiają – bez pracy Michała Anioła kamień nadal byłby kamieniem. Takim kamieniem są również dziedziny życia, które włączamy w obszar naszych wartości, codzienności.

EzCTS

PODZIEL SIĘ